Det är roligt med hundträning och tävlingar - eller?

14.04.2024 18:37
Mån 8/4 Som vanligt måndagar, möten hela fm. Men efter lunch fick båda tjejerna vara med när Johan hade en freestyleuppgift med eleverna i åk 3 som har gymnasiearbetsvecka. Och efter jobbet fick Dixi gå en mästarbana som Emelie satt upp på FBK - den gick jättebra enligt rallygänget - och efter träningen var Anna-Karin snäll och stod som ”grupp” - nåja, en är bättre än ingen - så Kenzi fick köra ett par framåtsändandeskick med en utlagd boll, inga skall idag:-) 
Tis 9/4 En del schemastrul, men det slutade med att jag fick flytta upp min lektion från sista till näst sista passet, så när eleverna var färdiga med hoopershindren fick mina tjejer köra lite de också. Efter jobbet blev det lite framåtsändande och kryp för Kenzi, men ingen rally för Dixi idag - ville inte förstöra känslan av gårdagens fina runda;-)
Ons 10/4 Däckbyte på morgonen, sen Munka där lite APL-jobb och en lektion väntade. Idag fick mina hundar vara med - agility för Kenzi och promenad för Dixi. Efter jobbet var det rallyträning på FBK, en fortsättningsbana som Dixi först fick gå på vänster sida helt utan belöningar innan bollen hon förstås får efteråt, och en gång på höger sida när jag hon fick en godisbit efter frestelsen (där jag behövde säga till henne på första varvet).  Övade alltså lite extra på frestelsen efteråt, då även med sidbyte, och när vi plockat undan fick Kenzi träna brukslydnad - först framåtsändande med Agneta L som ”grupp” och sen alla moment utom apporter och hopp. La ut boll på framåtsändandena idag, så inga skall eller stopp;-)
Tor 11/4 Idag har jag varit med på treornas gymnasiearbete hela dagen, så hundarna har haft en kontorsdag med avbrott för lunchrastning. Efter jobbet träffade vi Lotta & killarna på FBK där Lotta satt ut 6 konggömmor på aktivitetsbanan. Enock fick hitta dem först, och Carolas Tintin eftersom Carola skulle ha kurs. Sen fick Kenzi träna framåtsändande, först med Lotta som kastade boll och sen med utlagd boll. Förutom när jag trampade henne på tassen gick det bra… Kryp, skall och hopp blev det också. Sen fick Dixi hitta gömmorna, hon har fortfarande svårt med markeringar ute men det hade säkert hjälpt att träna oftare;-) Kenzi fick förstås leta kong hon med! Sist var det Isos tur, hon fick blanda markeringar med hitta-övningar.
Fre 12/4 Hemjobb. Sen lite ärenden och sen FBK. Där blev det brukslydnad med Kenzi, alla moment utom stege och plats, och lite rallylydnad med en kon för Dixi. När Cissi kom fick hon kasta boll på framåtsändandet vilket nog taggade upp lite K väl mycket… Filur fick köra igenom startklassen - mest 10:or blir det nog imorgon:-) Efter lydnaden satte vi lite gömmor i klubbstugan så alla tre hundarna fick leta och markera - även detta gick bra!
Lör 13/4 Vaknade 2 ggr på natten av mardrömmar typ ”tappade bort karavanen på väg till spåren”… Ev läsare som tävlat spår vet vad jag menar;-) Bestämde mig till slut för att stiga upp, bara för att konstatera att klockan var 20 i 3, inte 20 i 4 (hade ställt väckningen på 4)… Jah, bara att lägga sig en stund till då! Sen upp, hundrastning i mörkret innan regnet och sen iväg mot Kungsbacka där Kenzi skulle tävla spår. Naturligtvis fick jag sista spåret - lång väntan. Blev avsläppt vid vägen där skogen på båda sidor sluttade brant uppåt men utgjordes av gammelskog med grön mossa under. Där gick inte spåret… Vi, eller i varje fall jag, fick kravla mig under en bom (gick inte att gå runt) och kämpa på uppför backen - och vidare förbi ett kalhygge till andra sidan av en kraftledningsgata där vi, efter ytterligare en backe, äntligen var framme vid upptagsrutan. Kenzi gick bakspår, möjlighet beroende på ett ryck i linan när jag höll på att ramla, men vände snällt och gick rätt håll. Hon spårade jättefint, fick förstås vänta när jag skulle klättra nerför, släpa mig uppför, kravla under fallna träd osv. Och hon fick jobba för att lokalisera alla pinnar som - samtliga - låg instuckna bakom någon liten sten el dyl - ca 2 dm högt varje gång. Men vi tog oss runt, och sista sträckan gick i kanten av kraftledningsgatan på en traktorväg där det blåste bra med motvind från mottagaren som stod i spårets riktning vid vägen. Dock låg inte slutpinnen där, för att den heller skulle synas hade den käcka spårläggaren kommit på idén att lägga den i halvmeterhögt blåbärsris en dryg halvmeter till vänster om spåret… Alltså gick vi förbi den, och när vi vände för att leta upp den tog tiden slut - vi hittade pinnen men 4 min för sent. Det positiva är väl att om pinnen bara hade legat mitt i spåret så hade vi, trots terrängen, hunnit runt;-) Kenzi hade minst en halv björk och en tredjedels gram med sig från spåret (i pälsen) så någon salongsskog var det definitivt inte! Eftersom ingen (mer än jag, som försökte förklara att vi hade för lång tid på spåret) ville låta oss bryta körde vi uppletande också - dvs Kenzi hämtade ett föremål, och gick kanske några vändor till innan hon började skälla och jag bröt. Fick lov att köra vidare utom tävlan, och då hämtade lite K resterande föremål hur fint som helst så hon kunde få sin kattmatsburk;-) Efter detta skippade jag att åka till klubben och heja på Eivor och Yvonne (var bara 4 som fullföljde av 9) utan åkte direkt till Engelsons för att hinna köpa nya stövlar innan de stängde (upptäckte på spåret att den ena läckte), sen hem och duscha & äta innan vi for vidare till Siv för att fika.Efter det blev det bara rastning, matte är trött! Men Dixi fick i alla fall ett litet uppletande efter spåret:-)
Sön 14/4 Upp 4 igen… GMBK höll i dagens tävling, och av 9 möjliga spår lyckades jag få det som inte bara bestod av bergsklättring där jag letade väg mellan stenblocken, det var en del flacka partier också när vi tog oss genom träsken (tur jag köpte nya stövlar igår!) till nästa klättersträcka och något ställe där jag försökte ta mig fram över djupa hjulspår som inte syntes i alla växtlighet… Det var alltså mest krypa uppför och åka på rumpan nerför. Detta till trots, tack vare min fantastiska lilla spårhund (som idag valde rätt håll också) kom vi ändå runt med 1 min och 2 sek till godo;-) Körde alltså mot GMBK, när jag hämtat andan och Dixi fått sitt uppletande, och funderade lite över vad det var som small till när jag åkt en bit (fortfarande i skogen). Tog mig förbi bommen och hästgården och kom nog upp i 50 nerför backen när det small till igen. Kom på att något kanske ramlat av, men inte vad det skulle kunna vara. Stannade för säkerhets skull och gick tillbaka längs den efter hästgården asfalterade vägen. Och tur var det, för där låg min mobil… Tog upp den och konstaterade att den verkade ha klarat sig med några minimala skrapsår på skalet! Får säga att den var värd det ganska dyra inköpspriset - kanske kunde få betalt för att jag testar om deras mobiler fixar att trilla i asfalten från en bil som kör 50… Kunde dock inte erinra mig att jag lagt nämnda mobil på biltaket, men uppenbarligen hade det hänt! Hann tvätta mina skrapsår och kasta boll med Kenzi innan det var vår tur att trotsa stormen - solen strålade, men det blåste så att min pansarvagn till 945:a gungade när jag satt i den på parkeringen och de gigantiska granarna intill lutade oroväckande - men det hade jag inte mycket för… Liten K började skälla när vi ställde upp, och fortsatte genom större delen av det fria följet. Gjorde sen en bra inkallning, och ett framåtsändande åt båda hållen som faktiskt var ett moment - det klart bästa hon gjort på tävling:-) Krypa i leran ville hon inte, utan körde skall istället. Momentet skall gick förstås bra, liksom metallapporteringen, tungapporten tyckte hon dock var konstig och släppte en gång innan hon tog upp den och kom. Hoppet gick bra, men någon stegklättring med leriga tassar blev det inte tal om sa liten K - och där kan jag väl hålla med henne, jag slapp därigenom att vada i lervällingen bredvid stegen… Efter det åkte vi hem, så att jag istället skulle kunna vara med på rallyträningen med Dixi. Kunde kanske lika gärna varit kvar och kört uppletande och plats också, för tant D hade tydligen pratat med liten K och skällde sig igenom första rundan… Gick sen ett andra varv som var bättre, och slutade med att bara köra de skyltar hon gjort fel på. Nåja, det kan ju inte gå bra jämt… Fast det hade ju varit trevligt om det hänt någon gång ;-)
Sön 14/4 Upp 4 igen… GMBK höll i dagens tävling, och av 9 möjliga spår lyckades jag få det som inte bara bestod av bergsklättring där jag letade väg mellan stenblocken, det var en del flacka partier också när vi tog oss över träsken till nästa klättersträcka och på något ställe där jag försökte ta mig fram över djupa hjulspår som inte syntes i alla växtlighet… Det var alltså mest krypa uppför och åka på rumpan nerför. Detta till trots, tack vare min fantastiska lilla spårhund (som idag valde rätt håll också) kom vi ändå runt med 1 min och 2 sek till godo;-) Körde alltså mot GMBK, när jag hämtat andan och Dixi fått sitt uppletande, och funderade lite över vad det var som small till när jag åkt en bit (fortfarande i skogen). Tog mig förbi bommen och hästgården och kom nog upp i 50 nerför backen när det small till igen. Kom på att något kanske ramlat av, men inte vad det skulle kunna vara. Stannade för säkerhets skull och gick tillbaka längs den efter hästgården asfalterade vägen. Och tur var det, för där låg min mobil… Tog upp den och konstaterade att den verkade ha klarat sig med några minimala skrapsår på skalet! Får säga att den var värd det ganska dyra inköpspriset - kanske kunde få betalt för att jag testar om deras mobiler fixar att trilla i asfalten från en bil som kör 50… Kunde dock inte erinra mig att jag lagt nämnda mobil på biltaket, men uppenbarligen hade det hänt! Hann tvätta mina skrapsår och kasta boll med Kenzi innan det var vår tur att trotsa stormen - solen strålade, men det blåste så att min pansarvagn till 945:a gungade när jag satt i den på parkeringen - men det hade jag inte mycket för… Liten K började skälla när vi ställde upp, och fortsatte genom större delen av det fria följet. Gjorde sen en bra inkallning, och ett framåtsändande åt båda hållen som faktiskt var ett moment - det klart bästa hon gjort på tävling:-) Krypa i leran ville hon inte, utan körde skall istället. Momentet skall gick förstås bra, liksom metallapporteringen, tungapporten tyckte hon dock var konstig och släppte en gång innan hon tog upp den och kom. Hoppet gick bra, men någon stegklättring med leriga tassar blev det inte tal om sa liten K - och där kan jag väl hålla med henne , jag slapp därigenom att vada i lervällingen bredvid stegen… Efter det åkte vi hem, så att jag istället skulle kunna vara med på rallyträningen med Dixi. Kunde kanske lika gärna varit kvar och kört uppletande och plats också, för tant D hade tydligen pratat med liten K och skällde sig igenom första rundan… Gick sen ett andra varv som var bättre, och slutade med att bara köra de skyltar hon gjort fel på. Nåja, det kan ju inte gå bra jämt… Fast det hade ju varit trevligt om det hänt någon gång ;-)Mån 8/4 Som vanligt måndagar, möten hela fm. Men efter lunch fick båda tjejerna vara med när Johan hade en freestyleuppgift med eleverna i åk 3 som har gymnasiearbetsvecka. Och efter jobbet fick >Dixi gå en mästarbana som Emelie satt upp på FBK - den gick jättebra enligt rallygänget - och efter träningen var Anna-Karin snäll och stod som ”grupp” - nåja, en är bättre än ingen - så Kenzi fick köra ett par framåtsändandeskick med en utlagd boll, inga skall idag:-) 
Tis 9/4 En del schemastrul, men det slutade med att jag fick flytta upp min lektion från sista till näst sista passet, så när eleverna var färdiga med hoopershindren fick mina tjejer köra lite de också. Efter jobbet blev det lite framåtsändande och kryp för Kenzi, men ingen rally för Dixi idag - ville inte förstöra känslan av gårdagens fina runda;-)
Ons 10/4 Däckbyte på morgonen, sen Munka där lite APL-jobb och en lektion väntade. Idag fick mina hundar vara med - agility för Kenzi och promenad för Dixi. Smet lite tidigare  eftersom det var rallyträning på FBK 16, en fortsättningsbana som Dixi först fick gå på vänster sida helt utan belöningar innan bollen hon förstås får efteråt, och en gång på höger sida när jag hon fick en godisbit efter frestelsen (där jag behövde säga till henne på första varvet).  Övade alltså lite extra på frestelsen efteråt, då även med sidbyte, och när vi plockat undan fick Kenzi träna brukslydnad - först framåtsändande med Agneta L som ”grupp” och sen alla moment utom apporter och hopp. La ut boll på framåtsändandena idag, så inga skall eller stopp;-)
Tor 11/4 Idag har jag varit med på treornas gymnasiearbete hela dagen, så hundarna har haft en kontorsdag med avbrott för lunchrastning. Efter jobbet träffade vi Lotta 6 killarna på FBK där Lotta satt ut 6 konggömmor på aktivitetsbanan. Enock fick hitta dem först, och Carolas Tintin eftersom Carola skulle ha kurs. Sen fick Kenzi träna framåtsändande, först med Lotta som kastade boll och sen med utlagd boll. Förutom när jag trampade henne på tassen gick det bra… Kryp, skall och hopp blev det också. Sen fick Dixi hitta gömmorna, hon har fortfarande svårt med markeringar ute men det hade säkert hjälpt att träna oftare;-) Sist var det Isos tur, hon fick blanda markeringar med hitta-övningar.
Fre 12/4 Hemjobb. Sen lite ärenden och sen FBK. Där blev det brukslydnad med Kenzi, alla moment utom stege och plats, och lite rallylydnad med en kon med Dixi. När Cissi kom fick hon kasta boll på framåtsändandet vilket nog taggade upp lite K väl mycket…Filur fick köra igenom startklassen - mest 10.:or blir det nog imorgon:-) Efter lydnaden satte vi lite gömmor i klubbstugan så alla tre hundarna fick leta och markera - även detta gick bra!
Lör 13/4 Vaknade 2 ggr på natten av mardrömmar typ ”tappade bort karavanen på väg till spåren”… Ev läsare som tävlat spår vet vad jag menar;-) bestämde mig till slut för att stiga upp, bara för att konstatera att klockan var 20 i 3, inte 20 i 4 (hade ställt väckningen på 4)… Jah, bara att lägga sig en stund till då! Sen upp, hundrastning i mörkret innan regnet och sen iväg mot Kungsbacka där Kenzi skulle tävla spår. Naturligtvis fick jag sista spåret - lång väntan. Blev avsläppt vid vägen där skogen på båda sidor sluttade brant uppåt men utgjordes av gammelskog med grön mossa under. Där gick inte spåret… Vi, eller i varje fall jag, fick kravla mig under en bom (gick inte att gå runt) och kämpa på uppför backen - och vidare förbi ett kalhygge till andra sidan av en kraftledningsgata där vi, efter ytterligare en backe, äntligen var framme vid upptagsrutan. Kenzi gick bakspår, möjlighet beroende på ett ryck i linan när jag höll på att ramla, men vände snällt och gick rätt håll. Hon spårade jättefint, fick förstås vänta när jag skulle klättra nerför, släpa mig uppför, kravla under fallna träd osv. Och hon fick jobba för att lokalisera alla pinnar som - samtliga - låg instuckna bakom någon liten sten el dyl - ca 2 dm högt varje gång. Men vi tog oss runt, och sista sträckan gick i kanten av kraftlednoimgsgatan på en traktorväg där det blåste bra med motvind från mottagaren som stod i spårets riktning vid vägen. Dock låg inte slutpinnen där, för att den heller skulle synas hade den käcka spårläggaren kommit på idén att lägga den i halvmeterhögt blåbärsris en dryg halvmeter till vänster om spåret… Alltså gick vi förbi den, och när vi vände för att leta upp den tog tiden slut - vi hittade pinnen men 4 min för sent. Det positiva är väl att om pinnen bara hade legat mitt i spåret så hade vi, trots terrängen, hunnit runt;-) Kenzi hade minst en halv björk och en tredjedels gram med sig från spåret (i pälsen) så någon salongsskog var det definitivt inte! Eftersom ingen (mer än jag, som försökte förklara att vi hade för lång tid på spåret) ville låta oss bryta körde vi uppletande också - dvs Kenzi hämtade ett föremål, och gick kanske några vändor till innan hon började skälla och jag bröt. Fick lov att köra vidare utom tävlan, och då hämtade lite K resterande föremål hur fint som helst så hon kunde få sin kattmatsburk;-) Efter detta skippade jag att åka till klubben och heja på Eivor och Yvonne (var bara 4 som fullföljde av 9) utan åkte direkt till Engelsons för att hinna köpa nya stövlar innan de stängde (upptäckte på spåret att den ena läckte), sen hem och duscha & äta innan vi for vidare till Siv för att fika.Efter det blev det bara rastning, matte är trött! Men Dixi fick i alla fall ett litet uppletande efter spåret:-)
Sön 14/4 Upp 4 igen… GMBK höll i dagens tävling, och av 9 möjliga spår lyckades jag få det som inte bara bestod av bergsklättring där jag letade väg mellan stenblocken, det var en del flacka partier också när vi tog oss över träsken till nästa klättersträcka och på något ställe där jag försökte ta mig fram över djupa hjulspår som inte syntes i alla växtlighet… Det var alltså mest krypa uppför och åka på rumpan nerför. Detta till trots, tack vare min fantastiska lilla spårhund (som idag valde rätt håll också) kom vi ändå runt med 1 min och 2 sek till godo;-) Körde alltså mot GMBK, när jag hämtat andan och Dixi fått sitt uppletande, och funderade lite över vad det var som small till när jag åkt en bit (fortfarande i skogen). Tog mig förbi bommen och hästgården och kom nog upp i 50 nerför backen när det small till igen. Kom på att något kanske ramlat av, men inte vad det skulle kunna vara. Stannade för säkerhets skull och gick tillbaka längs den efter hästgården asfalterade vägen. Och tur var det, för där låg min mobil… Tog upp den och konstaterade att den verkade ha klarat sig med några minimala skrapsår på skalet! Får säga att den var värd det ganska dyra inköpspriset - kanske kunde få betalt för att jag testar om deras mobiler fixar att trilla i asfalten från en bil som kör 50… Kunde dock inte erinra mig att jag lagt nämnda mobil på biltaket, men uppenbarligen hade det hänt! Hann tvätta mina skrapsår och kasta boll med Kenzi innan det var vår tur att trotsa stormen - solen strålade, men det blåste så att min pansarvagn till 945:a gungade när jag satt i den på parkeringen - men det hade jag inte mycket för… Liten K började skälla när vi ställde upp, och fortsatte genom större delen av det fria följet. Gjorde sen en bra inkallning, och ett framåtsändande åt båda hållen som faktiskt var ett moment - det klart bästa hon gjort på tävling:-) Krypa i leran ville hon inte, utan körde skall istället. Momentet skall gick förstås bra, liksom metallapporteringen, tungapporten tyckte hon dock var konstig och släppte en gång innan hon tog upp den och kom. Hoppet gick bra, men någon stegklättring med leriga tassar blev det inte tal om sa liten K - och där kan jag väl hålla med henne , jag slapp därigenom att vada i lervällingen bredvid stegen… Efter det åkte vi hem, så att jag istället skulle kunna vara med på rallyträningen med Dixi. Kunde kanske lika gärna varit kvar och kört uppletande och plats också, för tant D hade tydligen pratat med liten K och skällde sig igenom första rundan… Gick sen ett andra varv som var bättre, och slutade med att bara köra de skyltar hon gjort fel på. Nåja, det kan ju inte gå bra jämt… Fast det hade ju varit trevligt om det hänt någon gång ;-)

© 2015 All rights reserved.

Skapa en hemsida gratisWebnode