Lite av varje...

10.03.2024 18:09
Mån 4/3 Ingen bra hunddag. Började igår kväll då jag lyckades låta bli att somna som jag brukar för att se Andreas Kramer ta silver på VM. Ja, Duplantis tog förstås guld också trots att det blev mer spännande än planerat. Nåväl, sen kunde jag inte somna? Och när jag nästan somnat kom Dixi på att hon absolut måste ut och kissa. Jaha. Sen var det förstås kört ett tag igen. Släpade mig ändå upp som vanligt 05.00 (efter typ 4 h sömn) eftersom vi har möten så jag måste till jobbet. Arbetslagsmöte, ett oerhört blodtryckshöjande möte om skolans ekonomiska underskott på 5,5miljoner (...!!!) - ”JAG vet inte vad som hänt” säger högsta chefen. På min fråga om man inte har budgetuppföljning som varje normal förening eller företag blev svaret ”Jo, vi vet förstås var det är minus”??? Jaha??? Fick lämna detta märkliga möte i förtid eftersom jag skulle ha klassråd, själv eftersom kollega Angelica är i Dominikanska republiken (tror jag det var) och sen direkt vidare till mötet om Munkagårdsdagen då skolan firar 40-årsjubileum - fast det får förstås inte kosta något… Hundrastning, sen lunch och jobb med planering för elevernas gymnasiearbeten - tills jag fick höra att kollega Marie blivit inkallad till driftschefen och fått till sig att hon jobbat för få timmar för sin 75%-iga anställning och därför kanske måste betala tillbaka en del av de pengar hon fått i lön… WTF!!!! Skulle nog behöva höja min blodtrycksmedicin. Några har alltså inte skött sitt jobb att följa upp ekonomin. Så då tror man att en lärare med ett påskrivet anställningsavtal kan bli återbetalningsskyldig för att chefen inte lagt ut fler timmar på hennes schema??? Jag har förvisso varit med om en del konstigheter under mitt mer än 40-åriga arbetsliv men detta tar priset - by far!!! Insåg att jag inte var i form för någon slags hundträning, så det fick bli långpromenad idag. Vi hade i alla fall tur med vädret;-)
Tis 5/3 Hemjobb fm, efter lunch först återbesök på reumatologen KSA - jag ska höra av mig om jag får andnöd, känselbortfall eller droppfot (???) annars lämnar de över till njurmottagningen i Hstd… Tydligen har de inte berättat allt om MPO-vaskulit i Hstd ;-) Sen till jobbet där Dixi fick laserbehandling av Marie och jag jobbade vidare med det som inte blivit klart på fm. Efter jobbet blev det i alla fall lite bruks- respektive rallylydnad på skolans fotbollsplan innan vi åkte hem.
Ons 6/3 Inget för hundarna på fm-lektionerna, men efter lunch blev det först budföring och flockövningar när vi pratade rapport och sen agility när eleverna fick välja aktivitet.  Och efter jobbet fick Dixi jobba lite extra som störning när vi övade hundmöten med kursdeltagarna. Men efter kursen blev det ingen träning…;-)
Tor 7/3 På fm fick hundarna först spåra, asfalt för Kenzi som var riktigt duktig - eleven som la hennes första spår gick förbi växthusen och sen förbi en av skolans bussar och medan hon hämtade Kenzi kom gruppen som skulle åka (9 pers) och gick i motsatt riktning över sista delen av spåret, Kenzi fick först möte med elever och personal från trädgård vid växthusen men redde ut detta och fick med sig alla pinnar utom den dumleklubbapinne som låg i svängen där bussgruppen passerat men hittade glasspinnen som var slutet - bra jobbat eftersom det inte skiljde mer än några minuter på liggtiden för förledningarna och spåret:-) En annan elev la sen ett längre asfalt - och grusspår som också gått bra. Dixi fick två spår även hon, fast på gräs och det var förstås inga problem för henne! Efter rasten blev det istället agility, och för Kenzi även lite kongsök på sökväggen. Efter lunch hade jag ingen hundträning på mina lektioner, men Kenzi hade tur och fick köra lite mer agility med en av Maries elever - tydligen hade hon varit duktig även där:-) Efter jobbet, när jag var klar med elever som inte var på sin APL, elever som inte lämnade önskemål om gymnasiearbete och ett antal mail med vår schemaläggare som plötsligt ändrat dag för mina lektioner med den ena ettan nästa vecka utan att meddela detta - med påföljd att planerade besök av skyddshundsekipage inte fungerade, och inte heller de inbokade MH-övningarna på FBK med Johans elever… Var lite matt efter detta så någon mer hundträning blev det inte…
Fre 8/3 Hemjobb. Efter jobbet en tur till FBK där det blev hoopers för båda tjejerna med Carola & Tintin, kong också det för båda tjejerna med Carola & Tintin plus Cissi & Filur samt brukslydnad/lydnad med Cissi & Filur för Kenzi - sist Dixi fick träna lite rallylydnad också:-)
Lör 9/3 Brukslydnad med Kenzi fm - idag hade nog framåtsändandet gått bra om jag inte trampat liten K på tassen efter första skicket… Hon blir förstås vrålförbannad och skäller ut mig så vi fick börja om och då gjorde hon två tysta utskick:-) Övriga moment OK utom trav på ingången med tungapporten - tills jag sa till henne, då galopperade hon… Hoppas hon ska löpa snart! Dixi fick öva lite rallylydnad också innan det blev lite shopping och en sen lunch hemma. Efter lite matvila åter FBK, tänkte lagt spår men avstod eftersom solen som lyst med sin frånvaro på fm nu strålade för fullt så det kändes osmart att lägga spår på fält - äter ju fortfarande solkänslighetsskapande medicin… Istället blev det lite kong, Carola hade satt upp 4 tunnor så båda mina tjejer fick lite repetition på det, följt av varsitt uppletande med 4 föremål - Kenzi var snabbare än Dixi idag:-)
Sön 10/3 Mötte upp Lollo & Ninja på FBK kl 10 för lite lydnads- och brukslydnadsträning. Budföring och lkl med Ninja, inkallning, framåtsändande, lite kryp och tungapport för Kenzi. Kenzi lyckades med båda utskicken idag, möjligen för att jag lyckades undvika att trampa henne på tassen…;-) Efter en fikapaus (Lollo hade tagit med fika) åkte jag och hundarna vidare till hundhallen på Munka där det blev hoopers med Lotta & Iso - alla hundarna skötte sig över förväntan idag:-D
Sön 10/3 Mötte upp Lollo & Ninja på FBK kl 10 för lite lydnads- och brukslydnadsträning. Budföring och lkl med Ninja, inkallning, framåtsändande, lite kryp och tungapport för Kenzi. Kenzi lyckades med båda utskicken idag, möjligen för att jag lyckades undvika att trampa henne på tassen…;-) Efter en fika paus åkte jag och hundarna vidare till hundhallen på Munka där det blev hoopers med Lotta & Iso - alla hundarna skötte sig över förväntan idag:-DMån 4/3 Ingen bra hunddag. Började igår kväll då jag lyckades låta bli att somna som jag brukar för att se Andreas Kramer ta silver på VM. Ja, Duplantis tog förstås guld också trots att det blev mer spännande än planerat. Nåväl, sen kunde jag inte somna. Och när jag nästan somnat kom Dixi på att hon absolut måste ut och kissa. Jaha. Sen var det förstås kört ett tag igen. Släpade mig ändå upp som vanligt 05.00 (efter typ 4 h sömn) eftersom vi har möten så jag måste till jobbet. Arbetslagsmöte, ett oerhört blodtryckshöjande möte om skolans ekonomiska underskott - ”JAG vet inte vad som hänt” säger högsta chefen. På min fråga om man inte har budgetuppföljning som varje normal förening eller företag blev svaret ”Jo, vi vet förstås var det är minus”??? Jaha??? Fick lämna detta märkliga möte i förtid eftersom jag skulle ha klassråd, själv eftersom kollega Angelica är i Dominikanska republiken (tror jag det var) och sen direkt vidare till mötet om Munkagårdsdagen då skolan firar 40-årsjubileum - fast det får förstås inte kosta något… Hundrastning, sen lunch och jobb med planering för elevernas gymnasiearbeten - tills jag fick höra att kollega Marie blivit inkallad till driftschefen och fått till sig att hon jobbat för få timmar för sin 75%-iga anställning och därför kanske måste betala tillbaka en del av de pengar hon fått i lön… WTF!!!! Skulle nog behöva höja min blodtrycksmedicin. Några nötter på Regionen har alltså inte skött sitt jobb att följa upp ekonomin. Så då tror man att en lärare med ett påskrivet anställningsavtal kan bli återbetalningsskyldig för att chefen inte lagt ut fler timmar på hennes schema??? Jag har förvisso varit med om en del konstigheter under mitt mer än 40-åriga arbetsliv men detta tar priset - by far!!! Insåg att jag inte var i form för någon slags hundträning, så det fick bli långpromenad idag. Vi hade i alla fall tur med vädret;-)
Tis 5/3 Hemjobb fm,  efter lunch först återbesök på reumatologen KSA - jag ska höra av mig om jag får andnöd, känselbortfall eller droppfot (???) annars lämnar de över till njurmottagningen i Hstd… Tydligen har de inte berättat allt om MPO_vaskulit i Hstd ;-) Sen till jobbet där Dixi fick laserbehandling av Marie och jag jobbade vidare med det som inte blivit klart på fm. Efter jobbet blev det i alla fall lite bruks- respektive rallylydnad på skolans fotbollsplan innan vi åkte hem.
Ons 6/3 Inget för hundarna på fm-lektionerna, men efter lunch blev det först budföring och flockövningar när vi pratade rapport och sen agility när eleverna fick välja aktivitet.  Och efter jobbet fick Dixi jobba lite extra som störning när vi övade hundmöten med kursdeltagarna. Men efter kursen blev det ingen träning…;-)
Tor 7/3 På fm fick hundarna först spåra, asfalt för Kenzi som var riktigt duktig - eleven som la hennes första spår gick förbi växthusen och sen förbi en av skolans bussar och medan hon hämtade Kenzi kom gruppen som skulle åka (9 pers) och gick i motsatt riktning över slutet av spåret, Kenzi fick först möte med elever och personal från trädgård vid växthusen men redde ut detta och fick med sig alla pinnar utom  den dumleklubbapinne som låg i svängen där bussgruppen passerat men hittade glasspinnen som var slutet - bra jobbat eftersom det i princip inte skiljde mer än några minuter på liggetiden för förledningarna och spåret:-) En annan elev la sen ett längre asfalt - och grusspår som också gått bra. Dixi fick två spår även hon, fast på gräs och det var förstås inga problem för henne! Efter rasten blev det istället agility, och för Kenzi även lite kongsök på sökväggen. Efter lunch hade jag ingen hundträning på mina lektioner, men Kenzi hade tur och fick köra lite mer agility med en av Maries elever - tydligen hade hon varit duktig även där:-) Efter jobbet, när jag var klar med elever som inte var på sin APL, elever som inte lämnade önskemål om gymnasiearbete och ett antal mail med vår schemaläggare som plötsligt ändrat dag för mina lektioner med den ena ettan nästa vecka utan att meddela detta - med påföljd att planerade besök av skyddshundsekipage inte fungerade, och inte heller de inbokade MH-övningarna på FBK med Johans elever… Var lite matt efter detta så någon mer hundträning blev det inte…
Fre 8/3 Hemjobb. Efter jobbet en tur till FBK där det blev hoopers för båda tjejernamed Carola & Tintin, kong också det för båda tjejerna med Carola & Tintin plus Cissi och Filur samt brukslydnad/lydnad med Cissi och Filur för Kenzi - sist Dixi fick träna lite rallylydnad också:-)
Lör 9/3 Brukslydnad med Kenzi fm - idag hade nog framåtsändandet gått bra om jag inte trampat liten K på tassen efter första skicket… Hon blir vrålförbannad och skäller ut mig så vi fick börja om och då gjorde hon två tysta utskick:-) Övriga moment OK utom trav på ingången med tungapporten - tills jag sa till henne, då galopperade hon… Hoppas hon ska löpa snart! Dixi fick öva lite rallylydnad också innan det blev lite shopping och en sen lunch hemma. Efter lite matvila åter FBK, tänkte lagt spår men avstod eftersom solen som lyst med sin frånvaro på fm nu strålade för fullt så det kändes osmart att lägga spår på fält… Istället blev det lite kong, Carola hade satt upp 4 tunnor så båda mina tjejer fick lite repetition på det, följt av varsitt uppletande med 4 föremål - Kenzi var snabbare än Dixi idag:-)
Sön 10/3 Mötte upp Lollo & Ninja på FBK kl 10 för lite lydnads- och brukslydnadsträning. Budföring och lkl med Ninja, inkallning, framåtsändande, lite kryp och tungapport för Kenzi. Kenzi lyckades med båda utskicken idag, möjligen för att jag lyckades undvika att trampa henne på tassen…;-) Efter en fika paus åkte jag och hundarna vidare till hundhallen på Munka där det blev hoopers med Lotta & Iso - alla hundarna skötte sig över förväntan idag:-D

© 2015 All rights reserved.

Skapa en hemsida gratisWebnode