Nothing ever goes as planned...

21.04.2024 20:11
Mån 15/4 Som vanligt, dvs möten fm, men på em fick Dixi köra två pass agility och Kenzi ett pass agility och ett pass rallylydnad. Agilityn var i båda fallen ett tillfälligt inhopp pga hundbrist i Maries kurs, men eleven som har träningsmål rallylydnad lär få att göra, Kenzi hade frustrationsskällt en del eftersom hon inte kört rallylydnad och tyckte detta med snurrar var snurrigt…;-) Efter jobbet försökte jag mig på ett pass brukslydnad där första belöningen kom efter andra sträckan på framåtsändandet och det gick faktiskt över förväntan! Körde kryp och skall också innan hon fick bollen igen, hade inte tagit med några apporter och var på fotbollsplanen (för att få ut sträckan för inkallning och framåtsändande) så hade inget hopphinder heller. Dixi fick köra lite fritt följ till vänster och höger med alla svängar och vändningar jag kom på, så lite träning fick hon också:-)
Tis 16/4 Hemjobb, så väldigt tråkigt för hundarna. Efter jobbet hann vi i alla fall träna lite rallyslingor med rallygänget och jag smet iväg så Kenzi fick köra igenom brukslydnaden också - när hon slutat skälla… Första försöket lyckades inte, så jag tröttnade och satte henne vid staketet rätt långt från rallybanorna. När Dixi tränat klart fick hon en ny chans, och då gick det bättre. Min nya deal är att vi ska köra fritt följ, inkallning och hela framåtsändandet innan det blir någon belöning, och när vi lekt med bollen lite fortsatte vi med kryp, skall, apporteringar och hopp - dock med boll både på apporteringarna och hoppet;-) Efter träningen var det medlemsmöte, med sällsynt få deltagare, och när jag körde hem tändes laddnings- och ABS-lampan när jag svängde ner på gamla E6… Kollade under huven när jag kom hem, tror det fattas en rem. Surt eftersom åtminstone kamrem byttes när bilen var på service för en vecka sen…!
Ons  17/4 Började alltså, efter morgonrunda och frukost, med en tur till Volvo (ja, när jag efter 10 min fått igång den - uppenbarligen var batteriet inte helt urladdat i alla fall) och mycket riktigt var det fläktremmen som saknades… ”Remmarna såg ju bra ut när vi bytte kamrem” sa mekanikern, jag gjorde en mental note to self att be dem byta alla remmar nästa gång det var aktuellt (om nu min dementa snömoshjärna kan lagra något över huvud taget…). Nåväl, det blev förstås att lämna bilen och gå hem - bara för att en halvtimme efter att jag kommit hem igen få ett sms ”Bil klar”… Jaha, då kunde vi ju väntat! Nu fick det istället bli ny promenad innan lunch för att hämta nämnda fordon - tur jag slapp åka på klassrådet i alla fall;-) Förutom APL har det idag varit en hel del jobbade utskick till potentiella elever som vi bjuder in till rundvandring på Munkagårdsdagen - skolans 40-årsjubileum. Inte så kul för hundarna med andra ord, men efter jobbet åkte vi till FBK där vi mötte Agneta & Jördis. Det blev rallyträning för Jördis och Dixi - med skyltar! -och sen var Agneta snäll och stod på några framåtsändandeskick för Kenzi. När de åkte körde jag igenom alla bruksmomenten utom apporteringarna (och stege & plats) och sen fick mina tjejer leka lite på planen innan vi gick rastrundan:-)
Tor 18/4 Mer hemjobb, alltså ännu en tråkdag för hundarna. Efter jobbet blev det i alla fall lite brukslydnad med Kenzi, överraskande bra - hon gick båda sträckorna på framåtsändnadet om än med ett eller två skall åt vardera hållet:-) Sen rallyträning med rallygänget, en fortsättningsbana som Dixi satte klockrent på vänster sida men när jag bytte till höger kunde hon inte gå runt sin matte…Nåja, vi löste det och all träning är ju bra;-) Ja, och så kanske Kenzi har börjat löpa…
Fre 19/4 Idag har vi varit på jobbet, Kenzi fick träna rally (!) med en av Johans elever på fm, men på em var det föreläsning om assistanshundar för mina elever så då fick ingen av hundarna vara med. Efter jobbet åkte vi till FBK, där förberedelser för morgondagens familjedag pågick. För oss blev det dock först brukslydnad med Kenzi, sen rallylydnad för Dixi och hoopers för båda tjejerna (ja, Kenzi fick ett tomsök i kongområdet också) med Cissi & Filur:-) Rallyn kom sig av att vi satte ihop skyltar för morgondagens uppvisning, så måste vi ju testa banan:-D
Lör 20/4 Familjedag på klubben - FBK ihop med HKK. Dixi fick visa rallylydnad, Kenzi fick visa Nosework (och träna specialsök, men den uppvisningen hanns inte med eftersom utställningen drog ut på tiden). Efter att allt var undanröjt fick Kenzi också träna brukslydnad (medan finalerna pågick…) och mitt i tungapporteringen ringde Hallaberg och sa att vi kommit med på spårtävlimgen imorgon. Toppen tyckte jag eftersom Kenzi haft en ganska tråkig dag idag. Men så var det ju det där med löpet… I torsdags tänkte jag att hon kanske börjat löpa, men igår märktes inget så jag hoppades förstås att vi a) skulle komma med i Hallsberg (där vi träningstävlat flera gånger och där hon gjorde en bra lydnad med tanke på de avskavda trampdynorna som jag förstod först efteråt…) Tränade klart, men kollade för säkerhets skull - imorse syntes inga tecken på löp, men det gjorde det förstås nu… Jaha, bara att ringa tillbaka till Hallaberg då… :-(  Det enda positiva var väl att jag inte hunnit lämna återbud till Dixis rallystarter i Halmstad. Pratade lite med Anna H som vi sällan ser numera, och när vi skulle gå sista rastrundan kom ett par som tappat sin dörrnyckel någonstans. Alltså fick Dixi leta halva appellplaa + sträckan från där deras bil varit parkerad, och eftersom hon inte hittade den kunde det ju vara så att en fågel hittat den så Kenzi fick leta hela aktivitetsbanan och den halva av rastrundan som är närmast appellplan. Inte heller hon hittade något, men hon fick ju jobba lite i alla fall.;-) Sen åkte vi hem och avbokade reservplatsen i Kind 5/5 - liten K lär ju inte ha slutat löpa då… 
Sön 21/4 Ingen spårtävling idag alltså, och höll på att missa rallylydnaden också eftersom bilen inte ville starta imorse… Fick dock igång den så jag hann till anmälan med typ 30 s tillgodo… Inte bästa starten! Hade startnr 2 (eller 19, men delningen var 1-17 och 18-33) så särskilt mycket förberedelser blev det förstås inte - fick räcka med rastning. Detta till trots tog vi oss runt hela banan med bara ett skall på sista momentet - det var väl det positiva, tugg på matte och islag i skyltar av både mig och Dixi och en hel del annat drog ner poängen till 74 - en bra bit från 90 alltså… Hade varken tid eller plats för att kasta boll innan bana 2, som följaktligen gick ännu sämre - en vända till en stor blå knut på kantsnöret och slick på frestelseburken med kattmat var väl de värsta felen;-) Men faktiskt 61 p kvar i alla fall, hur nu det gick till… Desto roligare att det gick så bra för träningskompisarna - Alexandra & Ziri SERLDCH, Anna-Karin & Lovis cert och Wilma &Lilja RLDF - vilka stjärnor vi har äran att träna med!!! STORT GRATTIS alla!!! Stackars Kenzi hade förstås en ganska trist dag, men ett uppletande i den Halmstadruta so innehåller en hög kulle blev det i alla fall - och det gick jättebra:-D Annars mest rastning, både på Halmstad BK och FBK på hemvägen. Åtminstone jag, och i synnerhet mina fötter med hälsporre, är i alla fall i behov av vila nu;-)
Sön 21/4 Ingen spårtävling idag alltså, och höll på att missa rallylydnaden också eftersom bilen inte ville starta imorse… Fick dock igång den så jag hann till anmälan med typ 30 s tillgodo… Inte bästa starten! Hade startnr 2 (eller 19, men delningen var 1-17 och 18-33) så särskilt mycket förberedelser blev det förstås inte - fick räcka med rastning. Detta till trots tog vi oss runt hela banan med bara ett skall på sista momentet - det var väl det positiva, tugg på matte och islag i skyltar av både mig och Dixi och en hel del annat drog ner poängen till 74 - en bra bit från 90 alltså… Hade varken tid eller plats för att kasta boll innan bana 2, som följaktligen gick ännu sämre - en vända till en stor blå knut på kantsnöret och slick på frestelseburken med kattmat var väl de värsta felen;-) Men faktiskt 61 p kvar i alla fall, hur nu det gick till… Desto roligare att det gick så bra för träningskompisarna - Alexandra & Ziri SERLDCH, Anna-Karin & Lovis cert och Wilma &Lilja RLDF - vilka stjärnor vi har äran att träna med!!! STORT GRATTIS alla!!! Stackars Kenzi hade förstås en ganska trist dag, men ett uppletande i den Halmstadruta so innehåller en hög kulle blev det i alla fall - och det gick jättebra:-D Annars mest rastning, både på Halmstad BK och FBK på hemvägen. Åtminstone jag, och i synnerhet mina fötter med hälsporre, är i alla fall i behov av vila nu;-)Mån 15/4 Som vanligt, dvs möten fm, men på em fick Dixi köra två pass agility och Kenzi ett pass agility och ett pass rallylydnad. Agilityn var i båda fallen ett tillfälligt inhopp pga hundbrist i Maries kurs, men eleven som har träningsmål rallylydnad lär få att göra, Kenzi hade frustrationsskällt en del eftersom hon inte kört rallylydnad och tyckte detta med snurrar var snurrigt…;-) Efter jobbet försökte jag mig på ett pass brukslydnad där första belöningen kom efter andra sträckan på framåtsändandet och det gick faktiskt över förväntan! Körde kryp och skall också innan hon fick bollen igen, hade inte tagit med några apporter och var på fotbollsplanen (för att få ut sträckan för inkallning och framåtsändande) så hade inget hopphinder heller. Dixi fick köra lite fritt följ till vänster och höger med alla svängar och vändningar jag kom på, så lite träning fick hon också:-)
Tis 16/4 Hemjobb, så väldigt tråkigt för hundarna. Efter jobbet hann vi i alla fall träna lite rallyslingor med rallygänget och jag smet iväg så Kenzi fick köra igenom brukslydnaden också - när hon slutat skälla… Första försöket lyckades inte, så jag tröttnade och satte henne vid staketet rätt långt från rallybanorna. När Dixi tränat klart fick hon en ny chans, och då gick det bättre. Min nya deal är att vi ska köra fritt följ, inkallning och hela framåtsändandet innan det blir någon belöning, och när vi lekt med bollen lite fortsatte vi med kryp, skall, apporteringar och hopp - dock med boll både på apporteringarna och hoppet;-) Efter träningen var det medlemsmöte, med sällsynt få deltagare, och när jag körde hem tändes laddnings- och ABS-lampan när jag svängde ner på gamla E6… Kollade under huven när jag kom hem, tror det fattas en rem. Surt eftersom åtminstone kamrem byttes när bilen var på service för en vecka sen…!
Ons  17/4 Började alltså, efter morgonrunda och frukost, med en tur till Volvo (ja, när jag efter 10 min fått igång den - uppenbarligen var batteriet inte helt urladdat i alla fall) och mycket riktigt var det fläktremmen som saknades… ”Remmarna såg ju bra ut när vi bytte kamrem” sa mekanikern, jag gjorde en mental note to self att be dem byta alla remmar nästa gång det var aktuellt (om nu min dementa snömoshjärna kan lagra något över huvud taget…). Nåväl, det blev förstås att lämna bilen och gå hem - bara för att en halvtimme efter att jag kommit hem igen få ett sms ”Bil klar”… Jaha, då kunde vi ju väntat! Nu fick det istället bli ny promenad innan lunch för att hämta nämnda fordon - tur jag slapp åka på klassrådet i alla fall;-) Förutom APL har det idag varit en hel del jobbade utskick till potentiella elever som vi bjuder in till rundvandring på Munkagårdsdagen - skolans 40-årsjubileum. Inte så kul för hundarna med andra ord, men efter jobbet åkte vi till FBK där vi mötte Agneta & Jördis. Det blev rallyträning för Jördis och Dixi - med skyltar! -och sen var Agneta snäll och stod på några framåtsändandeskick för Kenzi. När de åkte körde jag igenom alla bruksmomenten utom apporteringarna (och stege & plats) och sen fick mina tjejer leka lite på planen innan vi gick rastrundan:-)
Tor 18/4 Mer hemjobb, alltså ännu en tråkdag för hundarna. Efter jobbet blev det i alla fall lite brukslydnad med Kenzi, överraskande bra - hon gick båda sträckorna på framåtsändnadet om än med ett eller två skall åt vardera hållet:-) Sen rallyträning med rallygänget, en fortsättningsbana som Dixi satte klockrent på vänster sida men när jag bytte till höger kunde hon inte gå runt sin matte…Nåja, vi löste det och all träning är ju bra;-) Ja, och så kanske Kenzi har börjat löpa…
Fre 19/4 Idag har vi varit på jobbet, Kenzi fick träna rally (!) med en av Johans elever på fm, men på em var det föreläsning om assistanshundar för mina elever så då fick ingen av hundarna vara med. Efter jobbet åkte vi till FBK, där förberedelser för morgondagens familjedag pågick. För oss blev det dock först brukslydnad med Kenzi, sen rallylydnad för Dixi och hoopers för båda tjejerna (ja, Kenzi fick ett tomsök i kongområdet också) med Cissi & Filur:-) Rallyn kom sig av att vi satte ihop skyltar för morgondagens uppvisning, så måste vi ju testa banan:-D
Lör 20/4 Familjedag på klubben - FBK ihop med HKK. Dixi fick visa rallylydnad, Kenzi fick visa Nosework (och träna specialsök, men den uppvisningen hanns inte med eftersom utställningen drog ut på tiden). Efter att allt var undanröjt fick Kenzi också träna brukslydnad (medan finalerna pågick…) och mitt i tungapporteringen ringde Hallaberg och sa att vi kommit med på spårtävlimgen imorgon. Toppen tyckte jag eftersom Kenzi haft en ganska tråkig dag idag. Men så var det ju det där med löpet… I torsdags tänkte jag att hon kanske börjat löpa, men igår märktes inget så jag hoppades förstås att vi a) skulle komma med i Hallsberg (där vi träningstävlat flera gånger och där hon gjorde en bra lydnad med tanke på de avskavda trampdynorna som jag förstod först efteråt…) Tränade klart, men kollade för säkerhets skull - imorse syntes inga tecken på löp, men det gjorde det förstås nu… Jaha, bara att ringa tillbaka till Hallaberg då… :-(  Det enda positiva var väl att jag inte hunnit lämna återbud till Dixis rallystarter i Halmstad. Pratade lite med Anna H som vi sällan ser numera, och när vi skulle gå sista rastrundan kom ett par som tappat sin dörrnyckel någonstans. Alltså fick Dixi leta halva appellplaa + sträckan från där deras bil varit parkerad, och eftersom hon inte hittade den kunde det ju vara så att en fågel hittat den så Kenzi fick leta hela aktivitetsbanan och den halva av rastrundan som är närmast appellplan. Inte heller hon hittade något, men hon fick ju jobba lite i alla fall.;-) Sen åkte vi hem och avbokade reservplatsen i Kind 5/5 - liten K lär ju inte ha slutat löpa då… 
Sön 21/4 Ingen spårtävling idag alltså, och höll på att missa rallylydnaden också eftersom bilen inte ville starta imorse… Fick dock igång den så jag hann till anmälan med typ 30 s tillgodo… Inte bästa starten! Hade startnr 2 (eller 19, men delningen var 1-17 och 18-33) så särskilt mycket förberedelser blev det förstås inte - fick räcka med rastning. Detta till trots tog vi oss runt hela banan med bara ett skall på sista momentet - det var väl det positiva, tugg på matte och islag i skyltar av både mig och Dixi och en hel del annat drog ner poängen till 74 - en bra bit från 90 alltså… Hade varken tid eller plats för att kasta boll innan bana 2, som följaktligen gick ännu sämre - en vända till en stor blå knut på kantsnöret och slick på frestelseburken med kattmat var väl de värsta felen;-) Men faktiskt 61 p kvar i alla fall, hur nu det gick till… Desto roligare att det gick så bra för träningskompisarna - Alexandra & Ziri SERLDCH, Anna-Karin & Lovis cert och Wilma &Lilja RLDF - vilka stjärnor vi har äran att träna med!!! STORT GRATTIS alla!!! Stackars Kenzi hade förstås en ganska trist dag, men ett uppletande i den Halmstadruta so innehåller en hög kulle blev det i alla fall - och det gick jättebra:-D Annars mest rastning, både på Halmstad BK och FBK på hemvägen. Åtminstone jag, och i synnerhet mina fötter med hälsporre, är i alla fall i behov av vila nu;-)

© 2015 All rights reserved.

Skapa en hemsida gratisWebnode