Påsklov:-)

07.04.2024 18:45
Mån 1/4 Kenzis födelsedag!Vi firade med spår (7+slut på fält för Kenzi,  5+slut på grus för Dixi), hoopers med Carola och Christina och avslutningsvis bruks- respektive rallylydnad - ja, och lite bus förstås:-D
Tis 2/4 Slut på våren för den här gången,  +15° och sol igår, +2° och snöblandat regn idag… Lyckades i alla fall pricka in uppehållsväder på morgonrundan:-) Satt i telefonkö till SBK i 25 min, sen tog det säkert 10 min att förklara vad problemet var (att jag betalat 5050 kr för tävlingar som skulle kosta 1900 kr) bara för att ytterligare 20 min senare konstatera att jag får ringa igen i maj… Nåja, inte riktigt, 300 kr för två rallytävlingar kunde hon betala tillbaka;-) Stackars människa, måste vara världens sämsta jobb just nu att reda i vad det ofärdiga systemet ställt till!!! Ganska matt efter den upplevelsen, men på em blev det i alla fall lite hoopers med Lotta & Iso på Munka (hundhallen). Kul att de vill fortsätta träna:-) Båda mina tjejer fick förstås springa lite också, måste ju hålla i det åtminstone såpass att jag kan visa för eleverna vad det går ut på…
Ons 3/4 Bilen till Volvo, så kanske promenad från respektive till Volvo kan räknas som berikning eftersom vi aldrig går där annars? I alla fall var bilen klar vid halv 4 (utom däckbytet, eftersom vi vaknade till en vit värld idag och mer snö väntas i natt…) så då åkte vi till FBK - bara för att upptäcka att snömoshjärnan glömt att alla träningsgrejor var kvar i garaget… Nåja, bruks- respektive rallylydnad blev det i alla fall, och lite hoopers för att Carola skulle hinna aktivera Tintin lite innan styrelsemötet.
Tor 4/4 Lugn fm även om den utlovade snön mest visade sig vara regn. Det blev lunch hos Siv - gott med hemlagat! - och sen lite brukslydnad med Kenzi, alla lydnadsmoment (en snurr på vardera utskicket men inga skall), första gången hon gick klubbens stege utan ett dubbelsteg på väg ner(!) och platsliggning med provokationer - bollar och godis stör henne inte så Dixi fick rycka in, även detta gick mestadels bra men att springa förbi intill henne bakåt fick vi träna lite på;-) Sen lite ärenden innan det var dags att åka till Munka där jag bokat hallen. Först fick Kenzi träna position i fritt följ framför spegeln i typ 40 min - behöver träna med spegel oftare… Sen kom rallygänget så Dixi fick några varv på en mästarbana - inget riktigt lyckat men utvisning vid skall verkar funka:-)
Fre 5/4 Synsam & ICA fm, efter lunch FBK där det först brev bruks- respektive rallylydnad medan vi väntade på Emma & Cissi.  Emma kom först, och tränade fokus med mig och Dixi som störning (och en farbror med en svart labrador…). När Cissi & Filur kom tränade de startklass med oss som störningar, och lite klass 1-moment. Sen ställde både Emma & Cissi upp som ”grupp” för Kenzis framåtsändande - liten K chockade matte med att formligen rusa ut till gruppen och stanna… Självklart kom bollbelöningen, och efter en saktagåendesträcka gjorde hon likadant på utskick 2 - plus att hon fortsatte framåt!!! Ny bollbelöning förstås, en saktasträcka till och eftersom vi var på g även lite kryp och skall - båda felfria. Nu har jag kommit med på åtminstone 2 spårtävlingar - ska vi gissa att det är dags för löp snart? ;-) Eftersom det började regna satte jag några gömmor i Dixi-markerings-höjd i klubbstugan. Tintin fixade dem utan problem förstås, liksom Kenzi - som dock råkade ha ner den sista gömman på golvet, där jag belönade med frolicbitar i samma storlek… Dixi fick alltså bara 5 gömmor med kong;-)
Lör 6/4 Började med brukslydnad för  Kenzi, som fick till ett par jättefina utskick (det första och typ fjärde…) - hon fick även köra kryp, skall och hopp. Eftersom det var spårtävling på klubben idag blev det ingen rally för Dixi, jag var skytt på budföringar och platsliggning och gjorde sen min andra tävlingssekreterarpraktik så bruksdelen är nu klar. En spännande upptäckt var att trots att den utskrivna resultatlistan visade att alla som kom runt spåren blev uppflyttade var det inte så - ett ekipage fattades poäng på lydnadsdelen... Det är ju möjligt att detta nya SBK tävling blir bra så småningom - frågan är bara om det kommer att inträffa i år??? Efter tävlingen var det förstås hundarnas tur att bli aktiverade - jag satte ut 8 konggömmor på grillplatsen och medan de låg till sig blev det hoopers med Carola & Christina B - gick väl sådär med Kenzi som nog hellre kör agility men rätt OK med Dixi. Kongsöket fixade båda hundarna bra: Kenzi sökte lös och hade fina markeringar, Dixi fick ha koppel men gjorde bra markeringar även hon utom på den höga där hon återföll lite i apporteringsfällan…;-)
Sön 7/4 Motivationen att spåra innan träningstävlingen i Hallsberg regnade bort, men det hade nog behövts för Kenzi skällde på de flesta utskicken och travade in med tungapporten 2 ggr… Tredje gången galopperade hon, och som belöning slängde jag iväg favoritbollen. Det upptäckte en liten vit spets som tränade lydnad en bit ifrån oss och satte full fart mot Kenzi… Matte lyckades få till ett rejält ”Kenzi kom” och fick - till sin förvåning - se hur liten K direkt svängde bort från spetsen och kom i full fart mot matte! Jo, hon fick halva godispåsen som belöning - vet ju hur gärna miss K agerar polis om någon gör fel… Så även om träningen i övrigt inte gick så bra var jag rätt nöjd när jag gick av planen! När träningstävlingen var slut åkte vi till FBK, där det blev uppletande med Eivor & Gilla. Jag la ut till Dixi, som nog tyckte att det blivit lite väl mycket ”bara rastning” under dagen för hon såg till att få springa rätt länge innan sista föremålet kom in…;-) Kenzi, som Eivor var snäll och la ut sina föremål till, hämtade å andra sidan sina på rekordtid:-D
Sön 7/4 Motivationen att spåra innan träningstävlingen i Hallsberg regnade bort, men det hade nog behövts för Kenzi skällde på de flesta utskicken och travade in med tungapporten 2 ggr… tredje gången galopperade hon, och som belöning slängde jag iväg favoritbollen. Det upptäckte en lite vit spets som tränade lydnad och satte full fart mot Kenzi… Matte lyckades få till ett rejält ”Kenzi kom” och fick - till sin förvåning - se hur liten K direkt svängde bort från spetsen och kom i full fart mot matte! Jo, hon fick halva godispåsen som belöning - vet ju hur gärna miss K agerar polis om någon gör fel… Så även om träningen i övrigt inte gick så bra var jag rätt nöjd när jag gick av planen! När träningstävlingen var slut åkte vi till FBK, där det blev uppletande med Eivor & Gilla. Jag la ut till Dixi, som nog tyckte att det blivit lite väl mycket ”bara rastning” under dagen för hon såg till att få springa rätt länge innan sista föremålet kom in…;-) Kenzi, som Eivor var snäll och la ut sina föremål till, hämtade å andra sidan sina på rekordtid:-DMån 1/4 Kenzis födelsedag!Vi firade med spår (7+slut på fält för Kenzi,  5+slut på grus för Dixi), hoopers med Carola och Christina och avslutningsvis bruks- respektive rallylydnad - ja, och lite bus förstås:-D
Tis 2/4 Slut på våren för den här gången,  +15° och sol igår, +2° och snöblandat regn idag… Lyckades i alla fall pricka in uppehållsväder på morgonrundan. Satt i telefonkö till SBK i 25 min, sen tog det säkert 10 min att förklara vad problemet var (att jag betalat 5050 kr för tävlingar som skulle kosta 1900 kr) bara för att ytterligare 20 min senare konstatera att jag får ringa igen i maj… Nåja, inte riktigt, 300 kr för två rallytävlingar kunde hon betala tillbaka;-) Stackars människa, måste vara världens sämsta jobb just nu att reda i vad det ofärdiga systemet ställt till!!! G
anska matt efter den upplevelsen, men på em blev det i alla fall lite hoopers med Lotta & Iso på Munka (hundhallen). Kul att de vill fortsätta träna:-) Båda mina tjejer fick förstås springa lite åse också, måste ju hålla i det åtminstone såpass att jag kan visa för eleverna vad det går ut på…
Ons 3/4 Bilen till Volvo, så kanske promenad från respektive till Volvo kan räknas som berikning eftersom vi aldrig går där annars? I alla fall var bilen klar vid halv 4 (utom däckbytet, eftersom vi vaknade till en vit värld idag och mer snö väntas i natt…) så då åkte vi till FBK - bara för att upptäcka att snömoshjärnan glömt att alla träningsgrejor var kvar i garaget… Nåja, bruks- respektive rallylydnad blev det i alla fall, och lite hoopers för att Carola skulle hinna aktivera Tintin lite innan styrelsemötet.
Tor 4/4 Lugn fm även om den utlovade snön mest visade sig vara regn. Det blev lunch hos Siv - gott med hemlagat! - och sen lite brukslydnad med Kenzi, alla lydnadsmoment (en snurr på vardera utskicket men inga skall), första gången hon gick klubbens stege utan ett dubbelsteg på väg ner(!) och platsliggning med provokationer - bollar och godis stör henne inte så Dixi fick rycka in, även detta gick mestadels bra men att springa förbi intill henne bakåt fick vi träna lite på;-) Sen lite ärenden innan det var dags att åka till Munka där jag bokat hallen. Först fick Kenzi träna position i fritt följ framför spegeln i typ 40 min - behöver träna med spegel oftare… Sen kom rallygänget så Dixi fick några varv på en mästarbana - inget riktigt lyckat men utvisning vid skall verkar funka:-)
Fre 5/4 Synsam & ICA fm, efter lunch FBK där det först brev bruks- respektive rallylydnad medan vi väntade på Emma & Cissi.  Emma kom först, och tränade fokus med mig och Dixi som störning (och en farbror med en svart labrador…). När Cissi & Filur kom tränade de startklass med oss som störningar, och lite klass 1-moment. Sen ställde både Emma & Cissi upp som ”grupp” för Kenzis framåtsändande - liten K chockade matte med att formligen rusa ut till gruppen och stanna… Självklart kom bollbelöningen, och efter en saktagåendesträcka gjorde hon likadant på utskick 2 - plus att hon fortsatte framåt!!! Ny bollbelöning förstås, en saktasträcka till och eftersom vi var på g även lite kryp och skall - båda felfria. Nu har jag kommit med på åtminstone 2 spårtävlingar - ska vi gissa att det är dags för löp snart? ;-) Eftersom det började regna satte jag några gömmor i Dixi-markerings-höjd i klubbstugan. Tintin fixade dem utan problem förstås, liksom Kenzi - som dock råkade ha ner den sista gömman på golvet, där jag belönade med frolicbitar i samma storlek… Dixi fick alltså bara 5 gömmor med kong;-)
Lör 6/4 Började med brukslydnad för  Kenzi, som fick till ett par jättefina utskick (det första och typ fjärde…) - hon fick även köra kryp, skall och hopp. Eftersom det var spårtävling på klubben idag blev det ingen rally för Dixi, jag var skytt på buffringar och platsliggning och gjorde sen min andra tävlingssekreterarpraktik så bruksdelen är nu klar. Efter tävlingen var det förstås hundarnas tur att bli aktiverade - jag satte ut 8 konggömmor på grillplatsen och medan de låg till sig blev det hoopers med Carola & Christina B - gick väl sådär med Kenzi som nog hellre kör agility men rätt OK med Dixi. Kongsöket fixade båda hundarna bra: Kenzi sökte lös och hade fina markeringar, Dixi fick ha koppel men gjorde bra markeringar även hon utom på den höga där hon återföll lite i apporteringsfällan…;-)
Sön 7/4 Motivationen att spåra innan träningstävlingen i Hallsberg regnade bort, men det hade nog behövts för Kenzi skällde på de flesta utskicken och travade in med tungapporten 2 ggr… tredje gången galopperade hon, och som belöning slängde jag iväg favoritbollen. Det upptäckte en lite vit spets som tränade lydnad och satte full fart mot Kenzi… Matte lyckades få till ett rejält ”Kenzi kom” och fick - till sin förvåning - se hur liten K direkt svängde bort från spetsen och kom i full fart mot matte! Jo, hon fick halva godispåsen som belöning - vet ju hur gärna miss K agerar polis om någon gör fel… Så även om träningen i övrigt inte gick så bra var jag rätt nöjd när jag gick av planen! När träningstävlingen var slut åkte vi till FBK, där det blev uppletande med Eivor & Gilla. Jag la ut till Dixi, som nog tyckte att det blivit lite väl mycket ”bara rastning” under dagen för hon såg till att få springa rätt länge innan sista föremålet kom in…;-) Kenzi, som Eivor var snäll och la ut sina föremål till, hämtade å andra sidan sina på rekordtid:-D

© 2015 All rights reserved.

Skapa en hemsida gratisWebnode